#21 Co to je? aneb Svět dětskýma očima

Biologické hodiny mi sice opravdu ještě netikají ani nekukají, přesto už dlouho oplývám ohromnou slabostí pro děti. Je to jednoduchá rovnice: mám ráda děti, protože (jsem přesvědčena o tom, že) děti mají rády mě. Nevím proč, ale dnes opět padám do své pisálkovské sentimentální propasti. Mladší ségra vyrostla tak rychle, jak to umějí jen naši nejbližší, u kterých si prostě dovolíme nekontrolovat letící čas tak pravidelně. Naštěstí je v mém okolí dětí stále dostatek, nebo někdy trochu snílkovsky trapně hledím do budoucnosti na ty své.

Když trávím v háemku dvacet minut čistého času okukováním volánkových růžových šatiček pro mladé slečny, říkám si: „Ježkovy oči, já jednou ze své holčičky udělám taky takovou cukrovou vatičku, bude to ta největší princezna v celé školce. Nemám tu sukýnku s kraječkou koupit už teď, deset let dopředu?“ Pak se zběžně kouknu na supermanský obleček s vypolstrovanými svalíky pro kluky, dobrý, syna snad taky jednou zvládnu, a raději se rychle proberu a odcházím, protože jsem už skoro půl hodiny mezi opravdovými maminami, vypadám směšně a musím na přednášku.

Nejsem ale tak povrchní, abych zůstala pouze u zevnějšku. Nejvíce na dětech miluji jejich pohled na svět. Je tak čistý, ještě neposkvrněný špatnými zkušenostmi a negativními událostmi. A je především upřímný. Děti nám s ledovým klidem napálí svou pravdu do očí, ať se nám to líbí, nebo ne.

Dneska teda vypadáš docela hrozně, mami.
To je úplná blbost.
Toto fakt uvařit neumíš, fujky.

Nemají čas na nějakou zbytečnou omáčku, lež nebo pomluvu. Za to ale mají fůru času na zvídavé otázky v nejnevhodnějších chvílích. Klasická a na žebříčku otravnosti jedna z nejúspěšnějších otázek Co to je? se může nejdříve tvářit dosti nevinně. Potom ale dítě v tramvaji nekompromisně ukáže prstem na skleněné oko spolucestujícího, vznese onen zvědavý dotaz a je oheň na střeše. Nastává trapné ticho, pak Co to je? ještě tak dvakrát třikrát, no a potom raději prcka čapnout pod rameno, omluvit se vstřícným pohledem do druhého oka a vystoupit o několik zastávek dříve, než bylo v plánu.

Osobně ale děti v tramvajích či jiných dopravně hromadných prostředcích potají ráda sleduji. Většinou se soustředím na to, jak bedlivě pozorují dění kolem sebe. Když se totiž zrovna nebezpečně neptají Co to je?, tak jim jiskří oči, upřeně sledují obličej, pohyby a chování někoho, koho si zvolily za svůj dnešní objekt k probádání, a napadá je spoustu skvělých otázek existenciální důležitosti. Na rozdíl od nás, dospělých. Když na sebe civíme my dospěláci, důvody jsou to povětšinou dosti břitké:


a) Máme na obličeji něco, co by tam tak úplně být nemělo
b) Máme špenát od oběda mezi jedničkou a dvojkou nahoře
c) Máme rozepnutý poklopec

Jinak se na sebe raději moc nedíváme a moc se neusmíváme. Mohlo by to vyznít divně, nebo vlastně úchylně. Někdy si říkám, jestli bychom se od dětí neměli trochu učit. Možná jsme neměli vyrůst úplně ze všeho. Jsem v tom(to) asi trochu naivní a přehnaně patetická, ale někdy mám chuť se v tom všem spěchu, nenávisti, ruchu a soutěživosti mrknout na svět očima dítěte. Říkám si, že mi kolikrát ve shonu, kterému říkáme svět, uniká to jednoduché a krásné. Protože čím jsme starší, tím více musíme vidět to složité.


Bohužel, ne všech dětí se ale dneska týká ta kouzelná bezstarostnost a čistý pohled na svět. Některé děti už stihli vnímat hádky, rozvody nebo nadávky a růžové brýle se jim rozbily dříve, než by tomu mělo být. Přitom je pohled na svět dětskýma očima jedna z nejhezčích věcí na planetě. V dětském věku je povoleno růžové brýle téměř nesundávat. Dopřejme jim je a nechme naše nejmenší, ať je jejich největší starostí, jestli jsou Šmoulové do té modré zmrzky fakt zabíjeni? No, snad jsou jen osprchovaní. Hlavně, když dneska přijde zoubková víla. 

Share this:

CONVERSATION

0 komentářů:

Okomentovat

Používá technologii služby Blogger.